Nieuws

Stagevacature: recensieredacteur (per september 2019)

Afbeeldingsresultaat voor female scribeLijkt het jou leuk om een jaar lang mee te draaien in een professionele redactie? Per 1 september 2019 is Tijdschrift voor Geschiedenis op zoek naar een stagiair(e)!

Tijdens je stage ben je verantwoordelijk voor de recensierubriek van Tijdschrift voor Geschiedenis. Je hebt dus gevoel voor tekst en beschikt over een perfecte Nederlandse taalvaardigheid. Naast het redactiewerk is er de mogelijkheid voor een individuele stageopdracht, deze wordt bepaald in onderling overleg.

De stage is onbezoldigd, voor een periode van één jaar (september 2019 – augustus 2020), voor één dag in de week. De locatie van de werkzaamheden is Leiden.

Heb je belangstelling? Stuur dan vóór 31 mei 2019 een korte motivatiebrief, een recent werkstuk en de naam van een docent die iets over jou kan vertellen aan: tvg1@hum.leidenuniv.nl (t.a.v. Dirk Alkemade).

De stage
– Coördinatie van de recensierubriek (inclusief beheer van binnengekomen boeken, werving van recensieauteurs, eindredactie recensies)
– Individuele stageopdracht (in overleg, bijvoorbeeld onderzoek naar vernieuwing format tijdschrift)
– Meedraaien met de redactie (o.a. tijdens de viermaandelijkse redactievergadering)

Vereisten
– Je bent student (BA/MA) aan de opleiding Geschiedenis, bij voorkeur aan de Universiteit Leiden
– Je hebt gevoel voor tekst
– Je beschikt over een perfecte taalvaardigheid in het Nederlands

Over ons
Tijdschrift voor Geschiedenis bestrijkt als enige Nederlandse historisch-wetenschappelijke tijdschrift de geschiedenis van alle tijden en van de hele wereld. Het tijdschrift richt zich op een brede doelgroep van historici en historisch geïnteresseerden. Meer informatie over het tijdschrift op www.tijdschriftvoorgeschiedenis.org. Het tijdschrift is online leesbaar via https://www.ingentaconnect.com/content/aup/tg

 

Advertenties

Nieuwe recensies

bericht nieuwe recensies134
Anoniem, Gezicht op mej. W.A.H. Crol die restanten van kunstwerken (beelden) onderzoekt op de binnenplaats van Museum Boijmans, 1940. Bron Stadsarchief Rotterdam.

Het vierde nummer van 2018 bevat een nieuw soort recensie.  Martijn Eickhoff en Hinke Piersma schreven voor Tijdschrift voor Geschiedenirecensies over de tentoonstelling Boijmans in de oorlog en de daarbij verschenen boeken van Ariëtte Dekker en Wessel Krul over Museum Boijmans Van Beuningen in de Tweede Wereldoorlog. 

Vindt nog meer recensies over boeken binnen uw interessegebied hier…

Nummer 131.4

cover134.4.jpegHet vierde nummer van 2018 bevat bijdragen over de Amerikaanse wortels van de ‘Nederlandse Zwarte Piet’, de rol van koningin Wilhelmina in de komst van de Duitse keizer Wilhelm II in november 1918 en de Kerstvloed van 1717, de enige overstromingsramp in de geschiedenis van West-Europa die het leven kostte aan 10.000 mensen.

Daarnaast treden Susan Hogervorst, Tim Huijgen, Marloes Hülsken en Norah Karrouche met elkaar in discussie over de mogelijkheden van oral history in het geschiedenisonderwijs.

Lees verder…

Nummer 131.3: Nederlands wereldrijk

The Dutch empire fulfilled the goals, interests and necessities of the central state, of the local elites and of the common man. This thematic issue of Tijdschrift voor Geschiedenis goes beyond traditional views of the Empire as a ‘trading enterprise’, and argues that the Dutch empire, like all other empires, was a territorially expanding state that faced challenges regarding sovereignty, subjection and belonging across the globe.

Lees verder…

Zwarte Piet en de blackfacetraditie

Afbeelding boven: een advertentie voor de Lantum Negerzangers van Amerika, een Britse blackface-act die in 1847 Nederland aandeed. Enkele jaren na het bezoek van deze blackface-act ontstond de zwarte piet zoals we die nog altijd kennen.
Advertentie uit de Nieuwe Rotterdamse Courant, 12 augustus 1847

‘Nederlandse Zwarte Piet’ heeft Amerikaanse wortels

Nieuw onderzoek van historica Lise Koning toont aan dat de Nederlandse Zwarte Piet is gebaseerd op Amerikaanse voorbeelden

De veronderstelling dat Zwarte Piet een uniek Nederlands fenomeen is, blijkt niet te kloppen. Historica Lise Koning toont in een artikel in het aankomende nummer van Tijdschrift voor Geschiedenis voor het eerst aan hoe het hulpje van Sinterklaas is gemodelleerd naar populaire Amerikaanse en Britse blackface-optredens uit de negentiende eeuw.

Blackface, het zwartmaken van een gezicht om een karikatuur van een zwart persoon uit te beelden, ontstond rond de jaren 1820 in de Verenigde Staten. Vlak nadat blackface ook in Nederland aanslaat, introduceert de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman in het prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht (1850) het personage Zwarte Piet. Deze ‘knecht’ van Sinterklaas lijkt sterk geïnspireerd op het Amerikaanse blackface-karakter. Vanaf nu draagt Zwarte Piet verfijnde maar karikaturale kleding, veroorzaakt hij komisch bedoelde taferelen, en is zo een voorbeeld van anti-emancipatoire humor. De Nederlandse Zwarte Piet maakt daarmee onderdeel uit van een internationale traditie waarin een stereotype beeld van zwarte mensen wordt neergezet.

Lise Koning (1989) is als medewerker Educatie en evenementen verbonden aan het Noord-Hollands Archief en in 2018 verkozen tot Jonge Historicus van het Jaar. Tevens won zij de Publieksprijs Jonge Archivaris van het Jaar. In het nieuwste nummer van Tijdschrift voor Geschiedenis schrijft Koning over de internationale invloed op de Nederlandse Zwarte Piet-traditie.

Het artikel is verschenen in nummer 131.3 van Tijdschrift voor Geschiedenis, maar is hier online te lezen.